Tanden
Saviour Pirotta
Starters teeth
Harmelen: Corona, 2003
24 p. : ill.
90-5495-737-9

In de reeks 'Mijn eerste boek over...' leren kinderen zich situeren in de wereld. In elk deeltje komt één van de dingen des levens aan bod: de zee, de maan, kleine beestjes, chocolade, huizen of tanden.
Tanden van dieren en mensen spreken aan. Zeker op een leeftijd waarop melktandenpotjes op de nachtkasten prijken. Saviour Pirotta legt het verschil uit tussen melktanden en blijvende tanden, hoektanden, snijtanden, vleeseterstanden en planteneterstanden. De kinderen horen waartoe het glazuur dient en waarom tanden gepoetst moeten worden.

Het is allemaal educatief verantwoord, maar jammer genoeg ook een tikkeltje te braaf. Het boekje is bondig genoeg om te boeien als avondvoorleesboekje en de kleuren en foto's zijn pittig genoeg om de zinnen te prikkelen. De boekjes prikkelen de interesse over de dingen uit de gekende alledaagse wereld van het kind en laat ze vanuit een vertrouwd aanknopingspunt de grotere wereld verder verkennen. [Hilde Vervaecke]
Vierkant prentenboekje uit de serie 'Mijn eerste boek over'. Op een felgekleurde ondergrond zijn foto's afgedrukt van hoofden van kinderen, de koppen van vlees- en plantenetende dieren, het gebit, de verzorging ervan, tandartsbezoek en goede voeding. Er zijn verschillende afbeeldingen per pagina. Op een gele bovenbalk wordt het onderwerp aangegeven. Achterin een korte woordenlijst en register. In tegenstelling tot de informatie op de achterkant is de tekst saai met een moeilijke zinsbouw voor beginnende lezers en woorden als fluoridetandpasta en piranha. Van de vlees- en plantenetende dieren wordt de naam niet genoemd. Bij 'tanden' wordt waarschijnlijk niet in eerste instantie gedacht aan een aap en een kunstgebit, zoals de eerste foto's tonen op het kaft en op de titelpagina. Zelf lezen vanaf ca. 8 jaar, voorlezen vanaf ca. 4 jaar.