11
Amsterdam: Prometheus, 2013
394 p.
9789044623468 (paperback)

De vrieskou van de huiskamer

We wisten het al: ongelukkige families zijn op hun eigen manier ongelukkig. InWij en ik wordt een welgesteld Vlaams gezin tegen het licht gehouden. Saskia de Coster neemt geen krijgsgevangenen.

Wij en ik , de zesde roman van Saskia de Coster, begint en eindigt met een zwangerschap. In 1980 is er de geboorte van Sarah Vandersanden (tot grote vreugde van haar vader Stefaan en lauw enthousiasme van moeder Mieke) en het eindigt in 2013, met Sarahs eerste zwangerschap.

Stefaan Vandersanden heeft zich, zoals dat heet, bij de haren uit de klei getrokken. Er was een tijd waarin hij de mogelijke investeerders 'bijna van zijn schoot (moest) scheppen'. Maar Stefaan heeft zich laten aanwerven door een groot farmaceutisch bedrijf en zit nu in een gouden kooi. Rapportjes, vergaderingen... Hij noemt het zijn 'legbatterij'. Zijn strijdvaardigheid sijpelt weg en hij belandt in 'een kamer naast het leven'. Stefaan zucht bovendien onder de last van Een Geheim. (Zijn broertje is jong gestorven. Iedereen die meer dan één boek gelezen heeft, weet dat daar een luchtje aan zit. Verbind de puntjes.)

Mieke Vandersanden gelooft in perfectie. Ze dacht dat ze Stefaan zou kunnen 'kneden na…Lees verder

De spanning tussen de bestaande orde en de wil om die te vernietigen of te overstijgen is een constante in het werk van Saskia De Coster. Haar personages verlangen er vaak naar larger than life te zijn, ontwikkelen hun eigen totalitaire visie op de werkelijkheid en reiken naar het hoogste. Haar nieuwste roman vormt grotendeels een breuk met haar vorige romans. Wij en ik wil duidelijk een kroniek brengen van onze tijd, en De Coster houdt haar verhaal binnen de limieten van de ons bekende maatschappelijke orde. Ook is meteen duidelijk dat Wij en ik een realistische vertelling is met weinig tot geen bizarre elementen of ongewone plotwendingen.
Over een periode van 33 jaar volgt Wij en ik het gezin Vandersanden-De Kinder: van de geboorte van Sarah in een Vlaamse verkaveling tot Sarah die, ondertussen verhuisd naar New York, zich afvraagt of zij een kind ter wereld wil brengen. Dat dilemma rijst vanwege de familiale genen waarin verdriet, depressie, ongeluk e…Lees verder

Een rijk, rechts milieu, daar hadden we nog geen boek over

Saskia de Coster heeft haar zesde roman uit, een scherpe familiekroniek waarin een groot geheim en hoe genen ermee omgaan centraal staan. «Families zijn iets universeels en onontkoombaars, en geworstel binnen diezelfde families is van alle tijden.»

De familieroman lijkt een genre dat nog maar weinig fut in zich heeft, maar Saskia de Coster (foto) heeft het eigenhandig weer tot leven gewekt. «'Wij en ik' is inderdaad een familieroman, maar mijn opzet was veel groter. Mijn bedoeling was om een dwarsdoorsnede te maken van 1980 tot vandaag», legt de schrijfster uit.Waarom staan net families centraal?«Families zijn iets universeels en onontkoombaars. Hoe je het ook draait of keert, iedereen is uit andere mensen voortgekomen. En hoe je je tot die familie verhoudt, is altijd een beetje moeilijk. Altijd komt weer die vraag 'wie ben ik eigenlijk?' Ben ik een product van mijn ouders of voorouders, en welke patronen worden er doorgezet? Ik vind dat erg interessante vragen. Geworstel met families is iets van alle tijden.»Waarom koos u voor een rijke conservatieve familie in de hoofdrol?«Ik vond het geschetste milieu om een paar redenen interessant en nodig. Ten eerste heb je al een hele trits Vlaamse romans die de arbeidersmilieus typere…Lees verder

Prachtig familieportret

Saskia De Coster houdt in 'Wij en ik' de welgestelde familie Vandersanden tegen het licht. Hoewel vader Stefaan zich van een simpele boerenzoon heeft opgewerkt tot kaderlid van een groot farmaceutisch bedrijf, blijven de familiegeschiedenis en de drama's die zich in het verleden hebben afgespeeld hem achtervolgen. Zijn vrouw Mieke is het toonbeeld van de rijke, kleinburgerlijke huisvrouw, die - in tegenstelling tot de clichés - niet haar toevlucht zoekt tot de fles, maar wel fanatiek haar tapijten kamt. Hun enige dochter Sarah probeert vooral normaal op te groeien en vlucht daarom zo veel mogelijk het huis uit. 'Wij en ik' is een tragische familiekroniek, waarin voorbestemdheid een centrale rol speelt. De Vandersandens doen bij momenten een glimlach opborrelen, en hebben aanvankelijk een 'In de gloria'-clichégeurtje, maar ze ontwikkelen zich gaandeweg tot herkenbare mensen van vlees en bloed. Een scherpzinnige roman met prachtige portretten. (edl)

Deze roman gaat over de welgestelde familie Vandersanden, die in een villawijkje op een berg in Vlaanderen woont. Het is een wat vreemde familie, met mislukte mannen, manische huisvrouwen en getroebleerde tieners. In het verhaal worden vader Stefaan, moeder Mieke en dochter Sarah gevolgd. Het wordt al snel duidelijk dat Stefaan bezig is zijn eigen ondergang te bewerkstelligen en het is vooral Sarah die achtervolgd wordt door de neerslachtigheid van haar familie. In Amerika, waar ze naartoe reist na de dood van haar vader, probeert ze zich hieraan te ontworstelen. De zesde roman van Saskia de Coster (1976), en ook hier houdt ze haar scherpe, beeldende en soms bevreemdende schrijfstijl vast. In Vlaanderen wordt ze inmiddels tot de grootste schrijvers van het land gerekend, en met dit boek schreef ze een prachtige familieroman, die na de dramatische gebeurtenissen toch hoopvol eindigt. Kleine druk.

Over Saskia De Coster

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Koos Breukel

Saskia A. J. De Coster (Leuven, 1976) is een Vlaams auteur.

Saskia De Coster is geboren in de winter van 1976. Ze was al op jonge leeftijd actief bezig met schrijven. In 1989 leverde haar dat de titel op van nationaal laureaat in de Junior Journalist wedstrijd op. Op haar achttiende ging De Coster naar Leuven om aan de KU Leuven Germaanse Talen te studeren (1994-1998). Ze rondde de studie succesvol af in 1998, om onmiddellijk opnieuw te beginnen aan een master in de literatuurwetenschap (1998-1999). Ze studeerde GGS literatuurwetenschap aan UBC in Vancouver, Canada. 24 maart 2014 geboorte zoontje Amos Saul Winston de Coster, met Inge Jooris.

Saskia de Coster (1976) is de auteur van acht romans, waaronder 'Eeuwige Roem' (2006), ‘Wij en ik’ (2013) en het alom bejubelde Nachtouders (2019, Das Mag) . Haar werk verscheen op long en short lists van de AKO literatuurprijs, de Gouden Uil en de Librisprijs. Ze won driema…Lees verder op Wikipedia