Thrillers
Trace
Patricia Cornwell
London: Time Warner, 2005
489 p.
0-7515-3077-8 9780751530773

Dit dertiende boek over Kay Scarpetta speelt zich af vijf jaar na haar ontslag als hoofd lijkschouwer in Richmond, Virginia. Haar expertise wordt door haar oude werkgever ingeroepen na de raadselachtige dood van een 14-jarig meisje, waarbij Scarpetta van het begin af aan wordt tegengewerkt. Haar onderzoek levert sporen op van een vreemd materiaal, dat ook bij het slachtoffer van een ongeluk wordt gevonden. Parallel loopt het verhaal van haar nichtje Lucy, wiens vriendin in Californië ternauwernood aan de dood ontsnapt wanneer zij door een indringer wordt aangevallen. Ook daarbij zijn sporen van hetzelfde materiaal gevonden. Minder vergezocht dan haar vorige boek 'Blow fly'* maar ook minder spannend, zeker in vergelijking met haar eerste boeken (o.a. 'Postmortem'). De auteur heeft echter een plezierige schrijfstijl, die ontspannen leest. Wie de eerdere boeken niet kent, zal weinig snappen van de relatie die Kay heeft met Benton Wesley en van die met haar schietgrage nichtje Lucy, direc…Lees verder

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.