DET, Detective
At risk
Patricia Cornwell
London: Little, Brown, 2006
181 p.
0-316-73297-4 0-316-73298-2

Monique Lamont is DA in Massachusetts en ze heeft een politieke agenda. Ze roept Winston Garano, een van haar agenten, terug van een cursus. Hij moet een twintig jaar oude moordzaak heropenen om met de allernieuwste DNA technieken alsnog de dader op te sporen. Garano raakt verstrikt in een wirwar van intriges en weet niet meer wie hij vertrouwen moet. Hij vraagt zich af of het Lamont eigenlijk wel interesseert wie de moord gepleegd heeft. Als hij met hulp van een collega nl. op het juiste spoor blijkt te zijn wordt hij gedwarsboomd. Redelijk spannend en vlot verteld. Maar omdat je als lezer ook niet weet wie te vertrouwen is, kom je er nooit helemaal achter hoe de zaak in elkaar zit. Onverwachte en enigszins onbevredigende ontknoping. De wervende flaptekst “No one is better than Cornwell” is tamelijk overdreven. Ze schreef vroeger betere boeken dan de laatste tijd, waarin ze vooral op die oude roem lijkt te teren.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.