Oek De Jong
Amsterdam: Uitgeverij Augustus, 2022
214 p.
9789025473594 (hardback)

Met de stroom mee

Schrijver Oek de Jong (1952) besloot tóch nog zijn rijbewijs te halen en schreef er een aangenaam boek over, waarin autorijden al snel een allegorie voor het leven wordt.

Je leeftijd plus 20. Zo veel rijlesuren schijn je ongeveer nodig te hebben voordat je klaar bent voor je autorijbewijs. Wie op z'n 18de begint heeft dus aan een krappe 40 uur genoeg. Schrijver Oek de Jong (1952) beseft met een schok dat hij, na een leven lang in de passagiersstoel, maar liefst 86 uur nodig heeft om toch nog dat papiertje te halen. 86 uur met instructeur Dave, 86 uur rondrijden in Amsterdam, 86 uur de angst om een fatale fout te maken. Dat doet wat met een mens.

Man zonder rijbewijs is een memoir, een autobiografisch verhaal over een specifieke periode in het leven van de auteur. In dit geval dus de periode waarin Oek de Jong zijn rijbewijs probeert te halen. Je eigen rijlessen indachtig - met dat eindeloze 'binnen, buiten, schouder', of hoe de spiegels en de dode hoek er dan ook ingeramd werden - klinkt dat niet zo boeiend. Maar bij De Jong is iets nooit alleen maar wat het is. Autorijden wordt onder de pen van de schrijver een allegorie voor het leven, z&ia…Lees verder

"Memoires" van schrijver Oek de Jong. Halverwege de zestig besluit hij alsnog autorijles te nemen. De plaats van handeling is Amsterdam, de stad waar hij nu al bijna vijftig jaar woont en hierdoor opnieuw leert kennen. De vraag waarom hij zo laat begint met autorijden leidt terug naar hoe hij geworden is wie hij is. Beelden komen op: een bijna fatale rit in de auto van zijn moeder, hoe hij door zijn ouders gevormd werd, het machismo van zijn Friese grootvader en het effect van zijn schrijverschap op zijn leven. Verhalend en met psychologische diepgang geschreven. Met name geschikt voor een literaire lezersgroep. Oek de Jong (Breda, 1952) is een bekende Nederlandse schrijver. Hij schreef tientallen boeken. Zijn werk werd in meerdere landen uitgegeven en won verschillende literaire prijzen, zoals de Busken Huetprijs, de F. Bordewijk-prijs en de Reina Prinsen Geerligsprijs.