Miquel Bulnes
Amsterdam: Prometheus, 2021
367 p. : tijdlijnen
9789044647198 (paperback)

Speuren naar verre voorvaderen

Miquel Bulnes slaagt er niet in de vele verhaallijnen in Monstrum overtuigend met elkaar te verbinden.

Met romans als Reconquista en Openbaringen bewees de Nederlandse auteur Miquel Bulnes dat hij complexe en spannende verhalen kan vertellen. Dat probeert hij opnieuw met Monstrum, waarin de oorsprong en de evolutie van de mensensoort centraal staan.

Jean-Pierre Lorentz is een begenadigd paleogeneticus die het DNA van fossielen bestudeert om te ontdekken hoe de homo sapiens is ontstaan uit eerdere soorten en hoe die soorten verwant zijn met elkaar. Uit dat onderzoek kan hij zelfs de migratiestromen van uitgestorven voorouders in kaart brengen maar het onderzoek heeft ook controversiële aspecten. Dubieuze termen als eugenetica en raszuiverheid ('Wie mag zich een Nederlander noemen?') doemen op.

Het verhaal waarrond Bulnes zijn boeiende materiaal heeft geconstrueerd start met het verdachte overlijden van Lorentz, slachtoffer van een dodelijk fietsongeval met vluchtmisdrijf. Zijn verloofde Estyr Bosvelt reist half Europa door om te ontrafelen waar haar verloofde mee b…Lees verder

Denk niet dat je achterover kunt leunen

Wat even lijkt op een doorsneethriller, ontpopt zich tot een ambitieuze, maar weinig evenwichtige roman. Ondanks boeiende intermezzo's wil Monstrum maar geen vleugels krijgen.

'November 2021' staat er boven het eerste hoofdstuk en daar kijk je even van op. Ook een beetje vreemd: in het tweede hoofdstuk wordt, bijna tussen neus en lippen door, vermeld dat hoofdpersonage Estyr Bosvelt nog nooit in haar leven een traan heeft geplengd. Maar verder bewandelt Miquel Bulnes een bekende weg in de eerste hoofdstukken van Monstrum: man komt om bij wat een ongeluk lijkt, maar zijn partner (Estyr) vertrouwt het zaakje niet. Ze denkt dat hij is vermoord, gaat op onderzoek uit en ontdekt een heleboel dingen over hem die ze nog niet wist.

Duidelijk dus, denk je dan. Maar lang geeft Bulnes je niet de kans om achterover te leunen. Monstrum blijkt geen doorsneethriller te zijn. Zelfs het idee dat je een thriller aan het lezen bent, zet hij flink op de tocht. Dat komt allereerst door de vracht aan (pseudo)wetenschappelijke kennis die hij in zijn roman heeft verwerkt. De omgekomen man, Jean-Pierre Lorentz, was fanatiek actief op het gebied van de 'humane paleogenetic…Lees verder

Estyr Bosvelt is een jonge vrouw wiens Franse vriend Jean-Pierre een paleogeneticus is, een wetenschapper die het DNA uit fossielen bestudeert om zo de ontwikkeling van de mens in kaart te brengen. Wanneer hij bij een merkwaardig ongeluk om het leven komt, ontdekt Estyr dat hij in het geheim bezig was met een onderzoek dat haar naar verborgen Baskische gemeenschappen in de Pyreneeën leidt. Daar ontdekt ze iets dat het verleden van Jean-Pierre en van hun relatie in een heel nieuw daglicht stelt. Gecompliceerde, hecht geconstrueerde roman die regelmatig tussen heden en verleden wisselt zonder ooit onduidelijk te worden. De plot is intrigerend, de stijl en de dialogen zijn zeer goed geschreven, en de clou is ijzersterk. Het enige minpunt is dat de vele dialogen van Jean-Pierre met Estyr en met vakgenoten over zijn vakgebied en aanverwante zaken soms erg lang doorgaan en erg veel overhoop halen, zonder dat steeds duidelijk wordt of al die extra informatie wel nodig of zelfs interessant is…Lees verder