Een meisje van vijftien vindt zichzelf veel te dik en besluit drastisch te vermageren.
Dun
Marjan Van Abeelen
Haarlem: Gottmer, 2002
112 p.
90-257-3460-X

Het zo geprezen slankheidsideaal kan, vooral bij jonge meisjes, tot een serieuze eetobsessie leiden. Toch moet een verhaal niet alleen als aantrekkelijk kader dienen om een jonge lezer te wijzen op de gevaarlijke gevolgen daarvan. Zeker niet als het boek geen echte mensen toont, maar figuren die op alle gebied in de oppervlakkigheid blijven steken. Dun past als titel duidelijk bij het thema, maar ook de kwantiteit en zeker de kwaliteit van het boek kunnen met deze term worden omschreven. Alles draait om Lies (15), die haar overgewicht kwijt wil. Ze gaat lijnen om geen pesterige opmerkingen meer te krijgen en vooral om mee te tellen. Maar de aandrang tot vreetbuien neemt alleen maar toe, zeker als ze een oplossing voor de kwaal ontdekt: zo snel mogelijk overgeven. Al heel vlug wordt haar leven beheerst door "vreten en kotsen". Op schoolreis in Londen ontdekt een vriendin waarmee ze bezig is. De wijze vriendin licht de moeder van Lies in en vanaf dan gaat het om een ziekte waarvo…Lees verder
Lies is vijftien en veel te dik. Ze is jaloers op haar iets jongere tweelingzusjes, die slank zijn, goed kunnen leren, en behalve elkaar niemand nodig hebben. Lies besluit af te vallen, maar slaat zozeer door, dat ze zelfs geld (guldens) steelt om haar vraatzucht te verbergen. Het verhaal wijkt in 24 hoofdstukjes nauwelijks af van het thema eetverslaving en de obsessie om te vermageren. Achtergronden en karakters blijven vlak: waarom wil Lies geen Louise heten?; Lies denkt dat haar zusje 'aan een onbeantwoorde liefde lijdt', maar bij die constatering blijft het. Stijve woordkeus: 'de slanke dennen doen zich te goed aan popcorn'. Verwarrende slordigheden: 'haar moeder schenkt haar echtgenoot een lieve lach'. Het onderwerp boulimia nervosa zal jongeren aanspreken, jammer dat de uitwerking van het interessante gegeven oppervlakkig is; enige humor zou lucht hebben gegeven aan dit zware onderwerp. Modern omslag in felle kleuren. Vanaf ca. 13 jaar.