Amerika
Amsterdam: Signatuur, 2017
267 p.
9789056725747 (paperback)

Het beloofde land

Het leven lijkt zelden op een deurenkomedie maar dat van autobiograaf Joachim Meyerhoff komt aardig in de buurt.

Elke auteur die in een taxi stapt, kent de aarzeling: wat te antwoorden als de chauffeur naar je beroep vraagt? Want ontglipt het woord ‘schrijver’ je, dan krijg je geheid deze zin op je bord: ‘Och, over mijn leven kunde nen boek schrijven!’ Daarna vult de auto zich met de walm van warrige anekdotes en toogverhalen die je hoogstens verveeld doen geeuwen. Iedereen denkt dat zijn leven een paar dode bomen waard is, helaas passen de meeste mensenlevens op een Post-it.

Tenzij je Joachim Meyerhoff heet. De Duitse theatermaker scoort al enkele jaren met zijn hilarische autobiografische romans. Geen grootse literatuur – de romans zijn de neerslag van een reeks theatervoorstellingen en blinken zelden uit in taalgebruik of compositie – maar wel verslavend grappig. Hoe kan het ook anders als je opgroeit in een psychiatrische instelling, een jaar spendeert bij je geflipte grootouders terwijl je een toneelopleiding volgt waar je geen touw a…Lees verder

In dit autobiografisch debuut van de regisseur, bekende Duitse acteur (Acteur van het Jaar 2007) en schrijver staat het jaar centraal waarin de zeventienjarige jongen, de zoon van een jeugdpsychiater in een kleine stad in Noord-Duitsland, in de jaren tachtig de kans krijgt een jaar naar de VS te gaan. Dit was onverwacht, daar hij zich tijdens de auditie in Hamburg provinciaal en minderwaardig voelt en onwaarschijnlijke antwoorden op de formulieren zette. Als gevolg daarvan komt hij terecht bij een christelijk gezin met drie zonen in een klein stadje in het landelijke Wyoming. Zijn vlucht voorwaarts verloopt soepel en hij verovert zelfs een felbegeerde plek in het eerste team van het schoolstedelijk basketbalteam. Maar dan komt slecht nieuws van thuis. De auteur (1967) vertelt zijn belevenissen op een ernstige, maar aanstekelijke tragikomische toon en met subtiele humor. Het boek werd bekroond met de Franz-Tumler-Literaturpreis voor Duitstalige debuutromans. Zijn volledige memoires ove…Lees verder