Zweeds
Kråkflickan
3
Amsterdam: Cargo, 2012
380 p.
9789023471332 (paperback)

Vlakbij het metrostation van Oslo wordt het dode en gemummificeerde lichaam van een jonge jongen gevonden. Hoofdinspecteur Jeanette Kihlberg en haar collega Jens Hurtig gaan op zoek naar de gewelddadige moordenaar van het kind. Niet veel later wordt er nog een zwaar verminkt, levenloos lichaam aangetroffen. Alles wijst erop dat dezelfde dader deze moord op zijn geweten heeft. Hoewel de identiteit van de jongens onbekend blijft en niemand hen lijkt te missen, wijzen alle sporen naar een dader die cliënt is bij psychotherapeut Sofia Zetterlund. Jeanette en Sofia werken samen aan het onderzoek en leren elkaar zowel professioneel als privé beter kennen. Deze vriendschap mondt uit in een onverwachte en bloedstollende ontknoping.
Het kraaienmeisje van Jerker Eriksson is spannend en verrassend tot op het einde. Stap voor stap kom je op het spoor van de gewelddadige moordenaar. Het verhaal heeft verschillende onverwachte wendingen waardoor je als lezer pas aan het einde beseft wie…Lees verder
Een nieuwe Scandinavische thriller: het debuut van een Zweeds auteursteam met een bewogen leven met vele beroepen, hobby's en interesses. Ze wonen in Stockholm, wat ook de plaats van handeling is (niet het foutief vermelde Oslo). Bij een metrostation wordt het volledig uitgedroogde lichaam van een jongen zonder genitaliën gevonden. Hij zal niet de enige blijven. Jeanette Kihlberg gaat het onderzoek leiden, dat in de richting lijkt te gaan van kinderpornokringen. Door de samenwerking en vriendschap met psychotherapeute Sofia Zetterlund komt eindelijk wat meer licht in het donker, want het onderzoek concentreert zich op Zetterlunds patiënte Victoria Bergman, een tijdens haar kindertijd ernstig mishandelde en misbruikte vrouw en een dood aangetroffen patiëntje uit haar praktijk. De roman in korte hoofdstukken is meeslepend geschreven. De lezer wordt meegenomen naar de diepste en meest donkere kanten van de menselijke psyche om vervolgens bij een fascinerende ontknoping uit te komen. Dit …Lees verder