Herbjørg Wassmo
Noors
Lykkens sønn
Breda: De Geus, 2000
477 p.
90-5226-867-3

Het levensverhaal van de eigenzinnige Dina in 'Het boek Dina'* van de Noorse schrijfster (1942) vindt een meeslepende voortzetting in deze grotendeels in de ik-vorm vertelde geschiedenis van haar zoon Benjamin, die op 11-jarige leeftijd getuige is van Dina's moord op haar minnaar Leo. Dit verschrikkelijke geheim, angsten en schuldgevoelens begeleiden de jonge man tijdens zijn volwassenwording. Na de middelbare school in Tromsø studeert hij medicijnen in Kopenhagen, ontmoet vrouwen en maakt kennis met het burgerlijke milieu en zijn literair-filosofische discussies. Kierkegaards 'Vrees en beven' helpt hem een existentiële keuze te maken. Grondthema is het getraumatiseerde en in de steek gelaten kind. Helaas moet de lezer een toelichting op de historische Deens-Noors-Duitse verhoudingen rond 1860 missen. T.o.v. 'Het boek Dina' is deze roman soms vlak en fragmentarisch en maakt in literair opzicht minder indruk. Toch is de fascinerende geschiedenis van Benjamin pakkend tot de laatste blad…Lees verder

Over Herbjørg Wassmo

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Gaïa éditions

Herbjørg Wassmo (Øksnes op Vesterålen, 6 december 1942) is een Noorse schrijfster. Zij debuteerde in 1976 met de dichtbundel Vingeslag. Haar doorbraak als schrijfster kwam in 1981 met het eerste deel van de Tora-trilogie: Huset med den blinde glassveranda. Sindsdien is zij een van de meest verkochte schrijvers in Noorwegen. Ze ontving meerdere literaire prijzen.

Noord-Noorwegen

Wassmo is afkomstig uit het noorden van Noorwegen. Dat deel van het land speelt ook een grote rol in haar werk. Ze werd geboren op Vesterålen, een eilandengroep in de provincie Nordland. Ze heeft een opleiding als leraar gevolgd en ook jaren in het onderwijs gewerkt.

Ze geldt niet als een bijzonder vernieuwende schrijfster, ze past in de rijke Noorse traditie, waarbij de lezer als het ware in de huid kruipt van de hoofdpersoon. Haar eerste grote succes, de Tora-trilogie, vertelt het verhaal van Tora, kind van een Noorse vrouw en…Lees verder op Wikipedia