Don Winslow
Roland Fagel Harm Smook
The cartel
Amsterdam: Lebowski, 2016
696 p.
9789048831548 (paperback)

In deze omvangrijke thriller wordt de recente geschiedenis van de strijd tussen de drugskartels in Mexico op een indringende wijze in beeld gebracht aan de hand van een fictief verhaal over Adán Barrera, leider van het El Federación-kartel, en zijn tegenpool, de DEA-agent Art Keller, die al vele jaren achter hem aan zit en hem vroeger in de gevangenis had gekregen, waaruit Barrera echter is ontsnapt. De auteur (1953) heeft zich uitgebreid verdiept in de wereld van deze kartels, waardoor hij in staat was een zo authentiek mogelijk verhaal te schrijven. Het is voor een Europeaan onvoorstelbaar wat daar in Mexico de dagelijkse gang van zaken was – een ongelooflijke wreedheid en corruptie. De rauwe schrijfstijl past uitstekend bij het onderwerp, maar voor de gruwelijke details heb je als lezer wel een sterke maag nodig. Aan het slot van dit epos probeert Keller de draad van zijn leven weer op te nemen, maar na wat hij heeft doorstaan, is dit een moeilijke opgave. Vervolg op Winslows eerde…Lees verder

Over Don Winslow

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Malarrama

Don Winslow (New York, 31 oktober 1953) is een Amerikaanse auteur. Hij is vooral bekend om zijn misdaad- en mysteryromans, die zich vaak in Californië afspelen.

Don Winslow werd in 1953 geboren in New York, maar groeide op in Perryville, een kustdorpje in South Kingstown (Washington County (Rhode Island)). Zijn moeder was een bibliothecaris en zijn vader was een onderofficier van de United States Navy.

Winslow studeerde af in de richting Afrikaanse Geschiedenis aan de Universiteit van Nebraska. Alvorens hij een schrijver werd, had hij verschillende baantjes. Eind jaren 1970 verhuisde hij terug naar New York, waar hij werkzaam was als de manager van een bioscoopketen en als privédetective. Nadien ging hij terug naar school en behaalde hij een Masterdiploma in de richting Militaire Geschiedenis. Hij leidde ook safari's in Kenia en ondernam grote wandeltochten in de Chinese provincie Sichuan.

In 1991 werd zijn …Lees verder op Wikipedia