1
Amsterdam: Querido, 2013
317 p.
9789021449890 (paperback)

DE F VAN FOP

Frivool? Daniel Kehlmanns nieuwste roman, F , leest razend vlot weg en is niettemin géén flut. Alles falsch - maar valsheid in geschrifte kun je de auteur niet verwijten.

Er valt over F van alles te zeggen, maar eerst even de zo kort mogelijke samenvatting: in 1984 verdwijnt de mislukte schrijver Arthur Friedlander, na met zijn kinderen de middagvoorstelling van een hypnotiseur te hebben bezocht, uit hun leven en laat hen (de tweeling Iwan en Eric en hun halfbroer Martin) en zijn vrouw gewoon achter. Jaren later - de kinderen zijn intussen twintigers - horen ze alsnog van hem, zij het niet persoonlijk, wanneer hij een reuzensucces scoort met zijn roman Mijn naam zij Niemand (een overduidelijke verwijzing naar Max Frisch' beroemde Mein Name sei Gantenbein , waarin het, zoals zo vaak bij Frisch, gaat om de moeilijkheid of zelfs onmogelijkheid voor de mens een écht ik, een werkelijke kern van zijn persoonlijkheid te vinden).

Mijn naam zij Niemand is het soort boek waarin je dit soort passages aantreft: 'Vergeet niet: in het brein woont niemand. Geen onzichtbaar wezen zweeft door de zenuwkronkels, kijkt door je ogen, luistert vanbinnen aan j…Lees verder

Nadat ze samen met hun vader een hypnotiseur hebben bezocht, ontwikkelen drie broers zich tot geslaagde bedriegers. De een is kunstvervalser, zijn tweelingbroer frauduleus vermogensbeheerder, hun halfbroer priester zonder in God te geloven. De verhoudingen in het boek staan model voor de levensvragen: wat is feit, wat fictie, wat fatum (noodlot)? De verhalen van de broers vormen drie zelfstandige verhalen, die echter uiterst geraffineerd met elkaar verbonden zijn. Zo ontstaat een briljant geschreven roman die door het spelen met spiegelingen en dubbele bodems op verschillende niveaus kan worden gelezen. Literair amusement voor de intelligente lezer die de filosofische gelaagdheid rondom de thema’s waarheid en leugen, toeval en lot weet te waarderen. Kehlmann (1975), die eerder met 'Het meten van de wereld' een internationale bestseller schreef, neemt in Duitsland dezelfde prominente plek in als bij ons Arnon Grunberg. Vrij kleine druk.

Over Daniel Kehlmann

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Hpschaefer

Daniel Kehlmann (München, 13 januari 1975) is een Duits schrijver en essayist. Hij woont afwisselend in Wenen en Berlijn.

Leven

Kehlmann is de zoon van een regisseur en een actrice. De familie verhuisde in 1981 naar Wenen. Later studeerde hij daar filosofie en literatuurwetenschappen. Hij promoveerde op een thesis over Immanuel Kant. Van 2001 tot medio 2007 gaf Kehlman gastcolleges poëzie aan de universiteiten in Mainz, Wiesbaden en Göttingen. Sindsdien is hij voltijds schrijver.

Werk

Kehlmann publiceerde zijn eerste roman Beerholms Vorstellung (1997) - over een illusionist die plotseling meent werkelijk toveren te kunnen - terwijl hij nog studeerde. Zijn doorbraak volgde in 2005 met Die Vermessung der Welt ('Het meten van de wereld'), over twee geniale mannen die onafhankelijk van elkaar het absurde plan opvatten om de wereld te meten; de wereldreiziger Von Humboldt doet dat doo…Lees verder op Wikipedia