Arnon Grunberg
Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, 2017
61 p.
Aantekening
Vervolg op Het bestand
9789038804125 (hardback)

Lillian, de hoofdpersoon van Arnon Grunbergs roman 'Het bestand'*, is ook de centrale figuur in deze novelle, min of meer een vervolg. Al eerder lazen we hoe zij 'allergisch voor mensen' is, alleen maar in haar cyberwereld zichzelf kan zijn en eigenlijk naar lichameloosheid streeft. Helaas is dit laatste moeilijk te verenigen met de zwangerschap die zij blijkt te hebben en die zij eerder als een virus beschouwt. Ze trekt weer in bij haar moeder die maar al te blij is dat ze nu weer iemand heeft om te verzorgen, maar Lillian drijft steeds verder weg van de werkelijkheid, terwijl de politie haar hackers-activiteiten juist op het spoor is gekomen. Zoals bij Grunberg gebruikelijk is dit geen vrolijk stemmende materie. Kennelijk was hij nog niet klaar met dit personage en voor de lezer van de voorgaande roman is dit een mooi 'nawoord', maar wie dit als losstaand werk beschouwt, heeft wellicht moeite om het te plaatsen.

Over Arnon Grunberg

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Heike Huslage-Koch

Arnon Grunberg (officieel: Arnon Yasha Yves Grünberg, Amsterdam, 22 februari 1971) is een Nederlandse schrijver. Hij schrijft meestal onder de naam Arnon Grunberg, maar maakte ook enige tijd gebruik van het heteroniem Marek van der Jagt. Van maandag 29 maart 2010 tot en met woensdag 16 mei 2018 schreef hij een dagelijkse column Voetnoot op de voorpagina van de Volkskrant.

Tot 1994

Grunberg is afkomstig uit een gezin dat zwaar getraumatiseerd is door de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder Hannelore Grünberg-Klein (1927-2015) overleefde Auschwitz, waar ze naar eigen zeggen betrekkelijk goed behandeld was. Zijn vader zat op talrijke adressen ondergedoken. Arnon Grunberg heeft één oudere zus, Maniou-Louise (1963). In 1982 emigreerde zijn zus naar Israël, waar zij inmiddels met haar gezin in een nederzetting nabij Ramallah een strikt orthodoxe levensstijl vo…Lees verder op Wikipedia