Arnon Grunberg (auteur)
Figuranten
Arnon Grunberg
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 1997
300 p.
90-388-2681-8

Ewald Stanislas Krieg woont -- net als de auteur -- in New York en is makelaar, "geldwolf". Het belang van geld heeft hij geleerd van Broccoli, een leegloper met een riante toelage, die geld gebruikt om de vrijheid te kopen om zijn dromen na te jagen. Het relaas is een lange flashback op de tijd toen de verteller Broccoli en de mooie Zuid- Amerikaanse actrice Elvira de droom koesterden dat ze beroemde acteurs zouden worden. Vooral Broccoli, zelfverklaard genie, lijkt geobsedeerd door de roemruchte uitstraling van Hollywood; operatie-Brando wordt in gang gezet. Je volgt de personages in hun vruchteloze pogingen om iets te bereiken in de toneelwereld; het commentaar van de verlegen en onzekere Krieg ontluistert al snel de grootsheid van plannen en acties.

Er gebeurt van alles in deze tragikomische roman, maar de nogal picareske lotgevallen illustreren voortdurend dat we allen slechts figuranten zijn in de werkelijkheid die aan de droom ontsnapt. Grunberg kan fantasierijk vertelle…Lees verder
'Een dolwanhopig en hartverscheurend grappig boek' (Jaap Goedegebuure, HP/De Tijd), de perfecte omschrijving van deze opvolger van het ook al opvallende debuut 'Blauwe maandagen' (1994). Opnieuw sterk autobiografisch, deze belevenissen van een onafscheidelijk trio dromers, ik-figuur Ewald Stanislas Krieg, bon vivant Michael Eckhardt alias Broccoli en de Argentijnse 'actrice' Elvira Lopez. Spitsvondige, in alle eenvoud ongelooflijk originele dialogen en opmerkingen, afgewisseld met talloze subtiel gestileerde en ontroerende passages. Een hoogtepunt is het bliksembezoek van de getraumatiseerde joodse ouders van Broccoli. Gaandeweg blijkt hun beider achtergrond de voornaamste factor te zijn bij de band tussen Krieg en Broccoli. Met dit boek verloor Grunberg definitief het stigma van leider van de z.g. Generatie van Nix. In buitenlandse recensies van de vertalingen van 'Blauwe maandagen' is hij met schrijvers als Salinger en Philip Roth en met de films van Woody Allen vergeleken. Pocketed…Lees verder

Over Arnon Grunberg

Arnon Grunberg (officieel: Arnon Yasha Yves Grünberg, Amsterdam, 22 februari 1971) is een Nederlandse schrijver en acteur. Hij schrijft meestal onder de naam Arnon Grunberg, maar maakte ook enige tijd gebruik van het heteroniem Marek van der Jagt. Van maandag 29 maart 2010 tot en met woensdag 16 mei 2018 schreef hij een dagelijkse column Voetnoot op de voorpagina van de Volkskrant.

Tot 1994

Grunberg is afkomstig uit een gezin dat zwaar getraumatiseerd is door de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder Hannelore Grünberg-Klein (1927-2015) overleefde Auschwitz, waar ze naar eigen zeggen betrekkelijk goed behandeld was. Zijn vader zat op talrijke adressen ondergedoken. Arnon Grunberg heeft één oudere zus, Maniou-Louise (1963). In 1982 emigreerde zijn zus naar Israël, waar zij inmiddels met haar gezin in een nederzetting nabij Ramallah een strikt orthodoxe leve…Lees verder op Wikipedia