Vrienden, Dood, Brieven
Feldman en ik : roman
Abdelkader Benali
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2006
288 p.
90-295-6302-8 9789029563024

De jurist Andes Klein ontvangt tot zijn verwondering een brief van Feldman, een vriend uit zijn studententijd die twee jaar eerder verongelukt is. Op dat moment wordt Andes ziek. Hij leest de brief niet, maar voelt wel een enorme last. Op basis van een serie vreemde gebeurtenissen concludeert Andes dat Feldman iets van hem wil hebben. Dit drijft Andes tot waanzin. Hij gaat compleet op in de zelfdestructie van zijn bestaan. Dan verschuift het vertelperspectief naar Feldman die probeert de beweegredenen van Andes te achterhalen. Helaas blijkt ook Feldman bevlogen te zijn door waanideeën. De lezer krijgt geen antwoorden op de vragen die gaandeweg het verhaal opwellen. Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst. Contacten zijn zakelijk, ziekte komt nauwelijks voor en er is een levendige orgaanhandel. De verteltechniek van Benali is fraai. De schrijver weet de absurdistische situaties waar de hoofdrolspeler in terecht komt humorvol te beschrijven. De verhaallijnen zijn gecompliceerd,…Lees verder

Over Abdelkader Benali

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Matěj Baťha

Abdelkader Benali (Ighazzazen, Marokko, 25 november 1975) is een Marokkaans-Nederlandse schrijver en tv-presentator.

Benali werd geboren in Marokko, en kwam op vierjarige leeftijd naar Rotterdam. Later verhuisde hij naar Amsterdam. Benali schrijft behalve romans en toneel ook artikelen en recensies voor onder meer Algemeen Dagblad, de Groene Amsterdammer, Esquire, de Volkskrant, Passionate Magazine en Vrij Nederland. Hij is tweewekelijks columnist voor Trouw. Voor zijn romandebuut Bruiloft aan zee werd hij in 1997 genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs, die hij in 2003 kreeg voor zijn tweede roman, De langverwachte.

Tijdens de Israëlisch-Libanese Oorlog in 2006 verzorgde Benali voor Vrij Nederland een weblog vanuit Libanon, waar hij bij het uitbreken van de oorlog toevallig verbleef. In 2010 trok hij met Jan Mulder in het programma Wereldkampioen van Afrika door Afrika in aanloop naar h…Lees verder op Wikipedia